MERT LEHETSZ OLYAN SZÜLŐ, MINT AMILYENNEK EGYSZER MEGÁLMODTAD!

Testünk titkai 2.

Egy szülésfelkészítő előadáson láttam egy afrikai bennszülött asszony filmre vett szülését. Látszott, hogy koncentrál, hogy szinte transzban van, de fájdalomnak a nyomát sem lehetett rajta látni. Az arcáról béke és nyugalom áradt. Ringatózott, helyezkedett, majd egyszer csak felemelte a lába közül a babát.
Én azt mondtam akkor, ilyen nincs. Két szüléssel a hátam mögött már árnyaltabban látom a kérdést. Azt gondolom nem annyira a testi adottságok, mint inkább a társadalmi, kulturális különbségek azok, amik miatt mi agyon civilizált nők hendikeppel indulunk. Egy ilyen bennszülöttnek élete során lehetősége van több szülésnél is jelen lenni, saját szemével végig nézni mi is történik, a kultúrájának szerves részét képezi a szüléssel kapcsolatos tudás. Ha pedig eljön a nagy pillanat ismerős környezetben, ismerős emberek között éli át, a már ismerős szituációt.
És mi a helyzet velünk?

Ma azt mondta nekem a három éves kislányom, vécézés után, hogy a kaki a bőrünkön keresztül jön ki.
- Tévedés - mondtam én, kissé meglepve - van ott egy luk.
- Hol, Mami? Nincs is luk! - volt a válasz.
Nos, körülbelül ezen a szinten van az európai nők tudása a szüléssel kapcsolatban. 

Este a kislányommal a fürdőkádban hamar végére jártunk az ügynek. Teljesen odáig volt, hogy megtudhatta a nagy titkot, hol jön ki a kaki.
Ennek örömére libbentsük fel a leplet az ősi tudásról a 'Hogy jön ki a gyerek?' kérdésben. Vagy ha leleplezni nem is tudjuk teljesen, de legalább kukkantsunk be a lepel alá. Gyertek! 

"Ha valaki attól tart, hogy "túl szűk a szüléshez" hallgassa meg Judy történetét. Noha már húsz éve kísértem szüléseket és tiszteltem a nők alsó felének csodálatos képességeit, Judy valami újat és izgalmasat mutatott nekem. Első babáját várta, és azért jött a bábaközpontunkba, mert a baba farfekvéses volt. Sokan megpróbálták rábeszélni a császármetszésre. Elmondtam neki, hogy tapasztalatom szerint a baba viszonylag nagy popsija előkészíti az utat a fejnek, nem lesz gond. A kezemmel egy gömböt formáltam, hogy megmutassam mekkorára fog szép lassan kitágulni a hüvelye, és azt mondtam: Hatalmas leszel!
Egy héttel később, tizenhét óra vajúdás után Judy kisfiának a popsija már éppen elkezdett látszódni. Még mielőtt a kis popsi elérte volna a gátat és nekifeszült volna, Judy hüvelye megnagyobbodott és kinyílt, olyan mértékben, ami teljesen meglepett engem. Már láttam ezt a jelenséget hetedik, nyolcadik babájukat szülő nőknél, de először szülőknél soha. Judy hüvelye könnyedén és sérülés nélkül átengedett volna a 3,5 kilós kisfiánál lényegesen nagyobb babát is. 
Pár nappal később, amikor Judyval beszélgettünk, elmondtam, hogy mennyire meglepett, hogy a hüvelye a gátra gyakorolt közvetlen nyomás nélkül mennyire kinyílt. Még mindig el voltam képedve.
Judy azt felelte - Azt a mantrát használtam, amit tőled kaptam.
- Mantrát? - kérdeztem, mert nem tudtam mire gondol.
- Miközben nyomtam, arra gondoltam, hogy hatalmas leszek. Hatalmas leszek!
Judy egyedül azt csinálta másképp, mint a többi asszony, hogy kitolás közben erre a mantrára koncentrált. Judy megtanította nekem, hogy a nő ténylegesen meg tudja növelni a hüvelyének a méretét azáltal, hogy a figyelmét megfelelően összpontosítja."

Részlet Ina May Gaskin: Útmutató szüléshez c. könyvéből

Bámulatos, nem? Megdöbbentő és bámulatos. Egy fehér nő is képes lehet ilyenre?
De várjunk csak. Ha a férfiakra gondolunk és arra, hogy némi speciális összpontosítással képesek megnagyobbítani a szerszámukat, már nem is olyan megdöbbentő a dolog. A nők pontosan ugyanazt tudják, csak befele: vérbőség esetén a hüvely képes többszörösére nőni. És a szülés folyamata megteremti a kellő vérbőséget.

 Láttatok már sheela-na-gig szobrot? Első ránézésre azt gondolnánk, hogy az esőerdő letűnt kultúráiból származnak, de nem. Ezek a középkori kőszobrocskák európai kastélyok és templomok falán hirdették mire képes a női vagina. A tudósok véleménye megoszlik a szobrok jelentését  illetően (egyesek szerint a gonoszt voltak hivatottak távol tartani), de a bábák meg vannak róla győződve, hogy szülő nőt ábrázolnak, egyszerű ismeretterjesztő célzattal. Akármi is az igazság, ha egy szülő nő kezébe adnak egy ilyen képet, az egyértelműen pozitívan befolyásolja a szülés menetét. Jól véssük az eszünkbe a látványt, nem fogjuk viszont látni a tévében.




A következő dolog, amiről elég hiányos a tudásunk - bár már elmúltunk három évesek - az a záróizmaink működése.

Az egyetemlegesen igaz záróizom törvény (sajnos sok szülésorvos nincs vele tisztában):
"A kiválasztás, a méhszáj és a hüvely záróizmai intim környezetben és egyedül működnek legmegfelelőbben - például egy hálószobában, ahol vélhetően senki nem fog megzavarni.
Ezeket a záróizmokat nem tudjuk pusztán az akaratunkkal kinyitni és nem engedelmeskednek parancsoknak.
Egy záróizom a kinyílási folyamat közben hirtelen bezáródhat, ha a személy lelki egyensúlyát megzavarják, ha megijed, ha megalázva érzi magát, vagy zavarba jön. Az adrenalin nem kedvez a záróizmok kinyílásának.
A száj és az állkapocs ellazulása közvetlen kapcsolatban áll az altesti záróizmok ellazulásával."

Részlet Ina May Gaskin: Útmutató szüléshez c. könyvéből
 
Ha nem hiszünk benne teszteljük pisilés közben. Könnyebben vagy nehezebben megy a dolog, ha nincs a vécén ajtó? Elakad-e a sugár, ha valaki megijeszt?
Viszont, ha a félelem gátló tényező, a nevetés egyenesen elősegíti az ellazulást azon a tájékon is. Hogy is van a mondás? Bepisil a nevetéstől... A humoros apukákat mindenképp vigyük magunkkal. Ha már a poénnál tartunk, ha a kismama a tehénbőgést vagy a lóprüszkölést utánozza szintén segít. Nem vicc. ;) A nevetés mellett a lassú, mély légzés is segíthet ellazulni. Aki járt kismama tornára, az jól begyakorolta már ezt.

És a végére egy jó hír. A szülés nem szükségszerűen fájdalmas. És most nem az EPI-re gondolok. Egyrészt mindenkinek nagyon egyéni, hogy mekkora a fájdalom küszöbe, másrészt a méhszáj fájdalom nélkül is ki tud nyílni. És ha fáj, ha nem, még akár a gyönyör érzése is beléphet a képbe. Egyes extra mázlisták orgazmikus szülést is átélhetnek. Végül is mégiscsak valahol a G pontunk mellett halad el az a buksi fejecske.
Ha nem vagyunk olyan szerencsések és mégis fájni fog, akkor is jó hír, hogy a szülési fájdalom egészen más, mint a többi. Mert egy átlagos fájdalom üzenete az, hogy - baj van, menekülj - viszont a szülési fájdalom, azt kéri tőled, hogy lazulj el, add át magad mindenestül és nem utolsó sorban, hogy hamarosan átölelheted a babádat! :D
És akkor úgy elfújják az egészet, mintha sose lett volna (bár hazudok, mert léteznek utófájások és az nagy disznóság, de akkor már nem fog igazán érdekelni). És lehet, hogy első nap úgy fogod érezni, hogy na ezt többet soha, majd másnap elbizonytalanodsz... egy hét múlva azt mondod majd, hogy ki lehetett bírni és két hét múlva már azon ábrándozol, hogy vajon mikor élheted át újra.
Ki van ez találva, ne aggódjatok. ;)




Akit további részletek érdekelnek a titokzatos női testről és a szülésről olvasson bele Ina May Gaskin Útmutató szüléshez c. könyvébe, sok érdekes szüléstörténet is van benne. Egyetlen hátulütője, hogy némely fejezetekben szülési komplikációkról is ír, igaz mindig pozitív kimenetellel. Illetve elkeserítő lehet szembesülni azzal, hogy mit veszítünk, ha nem hagynak minket háborítatlanul szülni, és Magyarországon erre korlátozottak a lehetőségek. Ettől függetlenül a könyv nagyon tanulságos.

A pozitív üzenettel rendelkező fejezetek:
Szüléstörténetek
A test és a tudat szoros kapcsolata
A fájdalom és az élvezet hullámzása
A záróizmok törvénye
Elfelejtett vaginális erők és a gátmetszés

Hogy én mit nyertem a könyv elolvasásával, itt olvashatjátok:
Testünk titkai 1.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése